söndag 23 september 2012

Örtte, maskrosor och brännässla

När jag var på ett hälsohem för ett år sedan lärde jag mig koka örtte. Jag gör detta nästan varje morgon och dricker under dagen. Jag lägger örterna i en kastrull med ca 1 liter vatten och låter sjuda på låg temperatur i ca 15 minuter. Sen silar jag av och häller det på en termos. Jag dricker det gärna med en tesked ekologisk kokosfett - gott och nyttigt.

I våras gjorde jag faktiskt eget örtte av maskrosor, som jag ännu har kvar. Det var inte särskilt svårt. Jag plockade bara en hel hög med maskrosblommor och blad och stoppade dessa i ugnen på låg värme (40-50 grader). Sen fick de ligga där i något dygn tills att det var helt knastertorra, då och då öppnade jag luckan för att släppa ut fukt och röra om lite bland maskrosorna. Det känns lite häftigt att ha te som man har gjort själv.

En kompis i skåne lärde mig också att man kan äta de färska blommorna, de smakar lite bittert men är nyttiga för kroppen. Man kan också brygga te maskrosornas rötter. Att man kan äta bladen och ha dem i sallad är väl känt för de flesta. Dock inte för min mammas vännina som när min mamma berättade att hon använde dessa blad i salladen rynkade på pannan och sade - men fy hur kan du äta dem, de har ju legat på marken :) Man kan ju undra var hennes mat kom ifrån... Antagligen växte den upp i fabriken :)

Maskrosor är en medicinalväxt som anväds flitigt. Den är urindeivande, blodrenande och stärkande för levern (särskilt stjälkarna). Har du diabetes kan du vara hjälpt av att äta färska stjälkar. Mineralsalter i maskrosen kan hjälpa personer med ämnesomsättningssjukdomar (av intresse för mig själv). (källa: Hälsa ur guds apotek - Maria Treben)

I våras passade jag också på att plocka nässlor och göra te av dem på samma sätt. Man ska då plocka de späda skotten som är nyttigast och mest lättsmälta. Jag testade att göra nässelsoppa på färska nässlor, för det ska ju vara himla nyttigt, men jag tyckte att det smakade urk, så detta kommer jag att avhålla mig ifrån i framtiden. Men som te är det helt ok att dricka tycker jag.

Brännässla är otroligt rik på näringsämnen som betakaroten, järn, vitamin C, K, kisel, magnesium och flavionider. Brännäslan är både blodrenande och blodbildande och hjälper bukspottskörteln att sänka blodsockret. Den främjar också matsmältning och avföring samt är urindrivande. Så trots att det kan svida lite att plocka den om man inte är försiktig är den verkligen värt besväret!

Jag kommer göra ytterligare blogginlägg om örter som jag använder mig av vid senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar